Články ze světa gastronomie
3.10.
2014

Špičkoví kuchaři zhodnocují své umění

Autor:   •   Rubriky: Aktuality   •   Žádné komentáře
Yamato Restaurant

Kuchaři, kteří dosáhnou na ocenění udělované gastronomickým průvodcem Michelin, jsou obvykle velmi úspěšní i mimo restauraci v níž působí. Gastronomie totiž celosvětově prožívá obrovský boom a z těch nejlepších se stávají zpravidla mediální hvězdy a podnikatelé. Tuzemská scéna není v tomto ohledu výjimkou.

Z absolutní domácí špičky se výrazně prosadil především Roman Paulus, dvojnásobný majitel michelinské hvězdičky z restaurace Alcron. Už loni se totiž stal jednou z hlavních tváří dlouhodobé reklamní kampaně společnosti Lidl. Daří se ale i držitelům ocenění Bib Gourmand, tedy těm, kteří nabízí kvalitní tříchodové menu v ceně do 800 korun. V této kategorii je velmi výrazný šéfkuchař Zdeněk Pohlreich – má Biba za Divinis -, když společně s expertem na suši, Markem Horou, před časem otevřel japonskou restauraci Yamato.

Na tuzemské gastronomické scéně jsou ale úspěšní i cizinci. Z britských ostrovů pocházející šéfkuchař Paul Day k luxusnímu řeznictví a oceňované restauraci Sansho přidal v květnu klasický anglický pub. Vedle toho se chystá provozovat i řeznictví a nabídnout tak možnost snídaní. Podnikatelský vzestup hlásí také italský kuchař Riccardo Lucque, známý u Michelinů restaurací Aromi. Jeho podnikatelským záměrem jsou bottegy – bistra a prodejny v jednom. Roste totiž poptávka po kvalitním jídle za co nejnižší ceny. Svoji roli hraje i menší časová náročnost na konzumaci a také možnost koupit si suroviny domů. Lucque momentálně provozuje v Praze dvě restaurace a dvě bistra, třetí otevře koncem léta. Jednu restauraci má navíc ještě v Brně.

Vedle těchto podnikatelských aktivit plní známá kuchařská jména stále častěji také televizní obrazovky, tištěná i internetová média a pochopitelně i sociální sítě. Přesto všechno existuje hranice, kterou většina ze známých jmen zatím odmítá překročit – reklamy na nádobí a kuchařské pomůcky.