Články ze světa gastronomie
29.8.
2014

Pivo pro michelinské menu

Autor:   •   Rubriky: Aktuality   •   Žádné komentáře
Pivo z pivovaru Matuška

Příběh dnes asi nejznámějšího tuzemského minipivovaru se začal psát na počátku 90. let, kdy rodina Matuškových koupila v křivoklátských lesích rekreační chalupu. Právě tady totiž postupem času začala myšlenka na výrobu vlastního piva dostávat první reálné obrysy. K její samotné realizaci pak došlo v roce 2009, kdy zde vybudovaný pivovar vyprodukoval prémiovou várku. Prvotně nastavená kapacita 500 litrů, ale postupem času přestala stačit a k původním prostorám přibyla další budova. Dnes jsou možnosti pivovaru nastaveny tak, že loni vyrobených 1800 hektolitrů piva lze snadno zvýšit až na trojnásobek.

Založení vlastního pivovaru nebylo ale rozhodně náhodné. Martin Matuška, majitel a sládek v jedné osobě, se totiž s vařením piva setkal už v 70. letech, kdy po střední škole nastoupil na praxi do legendárního pivovaru U Fleků. V podniku, který byl tehdy prakticky jediným minipivovarem v socialistickém Československu, nakonec zůstal celkem 13 let. Další zkušenosti získal posléze také v Tunisku či Japonsku a především v Klášterním pivovaru Strahov, kde byl u výroby jednoho z prvních pšeničných piv u nás.

Martin Matuška

Martin Matuška

Co se týká postavení na trhu, odlišuje se pivovar Matuška od konkurence prakticky ve všem. Jedním z hlavních rozdílů je, že majitel své podnikání postavil na dodávkách výhradně do cizích podniků. Svoji hospodu totiž neprovozuje. Důvod je prostý – neměl s touto činností zkušenosti a nechtěl investovat do z jeho pohledu riskantního podnikání.

Pro pivovar byl tento krok velmi pozitivní a výrazně pomohl k tomu, aby se jméno Matuška stalo garancí kvality. První velký úspěch přinesla především svrchně kvašená IPA (India Pale Ale) s názvem Raptor. Postupně pak přibyla další piva, vařená například z amerického nebo anglického chmele. Celkem tak pivovar představil už 25 různých druhů, přičemž prakticky každý měl úspěch.

Logo pivovaru Matuška

Logo pivovaru Matuška

V současné době dodává pivovar své produkty do všech typů restaurací po celé republice. S pivem, které má na etiketě velké písmeno M, se tak lze setkat nejen v průměrném pivním baru, ale také v pražské restauraci La Degustation Bohême Bourgeoise, pro kterou letos získal šéfkuchař Oldřich Salák již třetí ocenění renomovaného gastronomického průvodce.

Leave a reply